Ruim een kwart van de Nederlanders geeft aan hun salaris te laat te ontvangen. Driekwart van hen schakelt direct salarisadministratie in bij te late loonbetaling. Sommige werknemers worden zelfs woedend als zij hun salaris te laat ontvangen.
Werknemers
Twaalf procent zegt het loon steevast een paar dagen te laat te ontvangen en moet er zelf achteraan. 72 procent ontvangt hun geld wél elke maand stipt op tijd. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank onder ruim 1.000 respondenten naar het werk van de financiële administratie in organisaties.
Direct naar salarisadministratie
24 procent van de ondervraagden geeft aan geen actie te ondernemen als het loon te laat wordt gestort. Men moppert wat en gaat er vanuit dat de collega’s van de financiële administratie het geld uiteindelijk wel overmaken. Driekwart schakelt direct administratie in bij te late loonbetaling. En 3 procent is zelfs ‘woedend’ als hun geld te laat is en laat daar geen gras over groeien: zij uitten hun frustraties bij de administratie. Ingrid Spierts van NationaleVacaturebank: ‘De financiële administratie heeft als afdeling weinig met de kerntaak van de organisatie te maken en is daarom niet zo zichtbaar. Het is natuurlijk nooit fijn als het loon te laat wordt overgemaakt, maar deze onzichtbaarheid leidt onder werknemers ook tot onbegrip bij onvoorziene vertragingen.’
Financiële administratie onzichtbaar
Het is niet goed gesteld met de zichtbaarheid van de afdeling financiële administratie. 42 procent van de ondervraagden zegt de collega’s van de administratie weinig tot nooit te zien. 18 procent spreekt hen alleen als er iets niet klopt met het salaris of een factuur. Gelukkig zijn de administratieve collega’s niet helemaal alleen: bijna veertig procent van de ondervraagden loopt weleens langs voor een praatje. Ook denken Nederlanders goed te weten wat de financiële administratie voor taken heeft: ‘personeelsadministratie, loonbetaling, debiteuren en crediteuren’, aldus 88 procent van de ondervraagden.