Het ministerie van Financiën heeft vorig jaar bijna 11 miljard euro aan accijnzen opgehaald. Daarvan werd 3,8 miljard binnengehaald door de accijns op benzine en 3,7 miljard door accijns op diesel en lpg. Dat blijkt uit een overzicht dat staatssecretaris Eric Wiebes maandag naar de Kamer heeft gestuurd.
Accijnzen : verhoging
D66 had om de cijfers gevraagd in het kader van de discussie over de huidige accijnsverhoging op onder meer lpg en diesel. Volgens brancheorganisaties als de Bovag en TLN en oppositiepartijen als het CDA en de SP leidt die accijnsverhoging nu al tot massaal tanken en boodschappen doen over de grens en daardoor tot verlies aan omzet en banen in de grensstreek.
Wiebes schrijft de Kamer dat hij de cijfers over januari nog niet binnen heeft. Hoe dan ook wil hij pas half mei, als hij de cijfers over de eerste 3 maanden heeft, een knoop doorhakken over het eventueel aanpassen of terugdraaien van de accijnsverhoging.
Weglekeffecten
Volgens de tegenstanders van de accijnsverhoging leidt die niet alleen tot problemen bij bedrijven in de grensstreek maar door de ‘weglekeffecten’ ook tot een lagere accijnsopbrengst. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) kost de maatregel de schatkist twee keer zoveel kost als dat ze op had moeten leveren. Ongeveer 180 miljoen euro aan accijnsinkomsten zouden verdwijnen doordat transportbedrijven in het buitenland gaan tanken.