De wetgeving rond het huidige bijtellingsysteem wordt anders. Staatssecretaris Wiebes van Financiën kondigde al eerder aan dat kort na Prinsjesdag de zogenaamde autobrief 2.0 zal worden verzonden. Welke gevolgen heeft dit?
Bijtelling Auto van de Zaak eindelijk op de schop?
Wiebes plan is om in het laatste kwartaal van 2014 met een wetsvoorstel te komen dat per 1 januari 2016 in zou moeten gaan. Voor 1 juli 2015 moet de Kamer hebben ingestemd met het wetsvoorstel.
Autobrief 2
De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) is met het ministerie in gesprek over de tweede Autobrief, waarin het kabinet zijn visie geeft over de autobelastingen voor de periode 2016 tot en met 2019. De leasevereniging pleit voor betalen naar gebruik, omdat dit tot een bewuster reisgedrag leidt en dus tot lagere mobiliteitskosten. Er is nog niet genoeg politieke steun om betalen voor gebruik in de Autobrief 2 op te nemen.
Wat de VNA daarom voorstelt, is de grote sprongen tussen de verschillende categorieën te verkleinen. Een auto die één gram CO2 per kilometer teveel uitstoot om binnen de 14%-categorie te vallen, is nu niet erg gewild omdat die dan direct binnen de 20%-categorie valt. Wanneer die stap kleiner is, zijn leaserijders eerder bereid om iets meer te betalen voor hun leaseauto.