Accijnsverhogingen zetten de afzet van alcoholische dranken onder druk. In het eerste helft van dit jaar verkochten Nederlandse slijterijen ruim 8 procent minder producten dan dezelfde periode een jaar eerder. Cafés verkochten 10 procent minder, wat resulteerde in een omzetdaling van bijna 7 procent. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.
Accijnsverhogingen dus minder omzet
De toeleveranciers van de slijterijen, de groothandelaren in dranken, zagen hun omzet minder dan 2 procent kelderen. Het voorgaande halfjaar rapporteerden zij nog een omzetstijging van ruim 2 procent. De omzet van slijterijen en cafés dook in 2012 al in de min.
De consumenten laten de ‘dure’ Nederlandse slijterijen nu duidelijk links liggen, stelt het statistiekbureau. Consumenten betaalden in de eerste zes maanden van het jaar ruim 6 procent meer voor bier, wijn en sterke drank. Dat is onder meer te wijten aan de doorberekening van accijnzen en de btw-verhoging van oktober vorig jaar.
Brancheorganisaties
Brancheorganisaties als de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren en Nederlandse Brouwers hebben er eerder al verschillende malen op gewezen dat consumenten vanwege de prijsverhogingen hun drankinkopen in toenemende mate over de grens doen.