Brancheorganisatie Bovag wil dat er een nieuw systeem van autobelastingen wordt ingevoerd. De huidige regelingen verstoren de markt, zijn oneerlijk en leveren de overheid inkomsten op die de rijksuitgaven aan het wegverkeer ver overstijgen, stelt Bovag.
Autobelastingen : Bijtellingen
De marktverstoring wordt vooral veroorzaakt door de bijtellingen, aldus de organisatie. Zakelijke autorijders moeten meer inkomstenbelasting betalen voor het privégebruik van hun leaseauto naarmate die milieuonvriendelijker is.
Deze ”doorgeschoten overstimulering van zuinige auto’s in Nederland” benadeelt de autobranche in ons land ten opzichte van die in andere Europese landen, zegt Bovag. De belangenclub pleit voor de snelle invoering van één ,,eenvoudig en vlak” bijtellingstarief.
Langere termijn
Voor de langere termijn maakt Bovag zich sterk voor de afschaffing van de BPM, de belasting die moet worden betaald bij de aanschaf van een nieuwe personenauto, bestelauto of motor. Niet de aanschaf moet worden belast, maar het gebruik. ”Betalen voor gebruik sluit ook aan bij de maatschappelijke trend dat consumenten steeds meer op zoek zijn naar vrijheid.”
Volgens de organisatie haalt de overheid jaarlijks 21 miljard euro binnen aan ”autogerelateerde inkomsten” terwijl er 8 miljard euro door het Rijk aan het wegverkeer wordt uitgegeven. Die verhouding moet minder scheef worden gemaakt: autobelastingen moeten niet worden gebruikt om gaten elders in de begroting te dichten, zegt Bovag.